Fietsen

Gepiekt op de TTW tijdrit! Wat nu? 10 juli clinic!

In de eerste helft van het seizoen hebben toegewerkt naar de tijdrit van vorige week. Nu denk je “Wat moet ik nu in dit zwarte gat?” Geen nood de TTW fietstrainers weten raad. We werken de 2e helft van het seizoen toe naar de Weesper Nieuws Triatlon op 8 september. Het plan is om de duur D3 blokken langer te maken en uit te bouwen, met als doel de 40KM op je max te kunnen rijden (zonder in te storten op het lopen 😏).

Uiteraard zitten er nog een paar clinics in de komende weken. Om te beginnen op 10 juli het 4e onderdeel van de triatlon. Huh? Een triatlon is toch lopen, fietsen en zwemmen? Ja maar je moet ook wisselen, dit wordt ook wel het 4e onderdeel van de triatlon genoemd. Je kan de wedstrijd er niet op winnen maar, wel verliezen. En het kan je veel frustratie opleveren als je er niet op traint. Daar gaan we volgende week op oefenen in de clinic wisselen. Wat neem je allemaal mee? Wat neem je niet mee? Hoe zet ik mijn spullen klaar in de wisselzone en waar moet ik op letten in de wisselzone? Het komt allemaal aan de orde.

Neem alle spullen mee die jij noodzakelijk vindt voor de wissel, maar in ieder geval onderstaande. Liefst in een rugzakje.

Zwemmen-Fietsen

  • Zwembril en badmuts (wetsuit mag je thuis laten)
  • Fietsschoenen
  • Fietshelm
  • Nummerband
  • Heb je een tri-suit trek die dan aan.

Fietsen-Lopen

  • Loopschoenen
  • Loopsokken

en verder

  • Een handdoekje
  • Eten (gelletjes reepjes etc wat je onderweg nodig denkt te hebben)

Let op we trainen dit droog, we gaan niet zwemmen. 

Voor de Pro’s een paar tips

  1. Snel wisselen is weglaten: hoe minder je hoeft te doen hoe sneller je klaar bent.
  2. Heb je al eens geprobeerd je schoenen op de fiets te laten zitten? Heb je speciale triatlon schoenen (met een lus aan de hak) neem dan dunne elastiekjes mee om dit te proberen.
  3. Plak je reepjes op de bovenbuis van je fiets. Dan hoef je daar niet meer aan te denken.
  4. Geen sokken aantrekken scheelt tijd. Maar je moet dan wel oefenen op fietsen en hardlopen zonder sokken.
  5. Je wetsuit gaat makkelijker uit als er water tussen je lichaam en het pak zit. Trek daarom vlak voordat je het water uitkomt even de kraag van je pak open en laat een beetje water naar binnen lopen.

Uiteraard is er een alternatief voor de mensen die denken al Pro te zijn in het wisselen. Eén van de trainers zal je dan afbeulen met een programma van D3 intervallen. 

Komt allen 

Groet namens de fietstrainers, Richard, Wouter en Stijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *